About me

My Photo
Phy
Former makeup enthusiast and bookworm. Currently adopting a minimalist lifestyle. Contact me at phylliciarobert@gmail.com for inquiries.
View my complete profile

Wednesday, September 26, 2012

Ramblings Of A Bored Phy...

Hi there..
Sy benci la, bila sy ada idea mo blog, tiada pula masa sy mo type. Maka sudah reka2 ayat fantastic, witty and funny (blearrrgghh..) lg tu in my head. Siap dengan tajuk yang menarik lagi. By the time sya ada masa sudah mo type sy tiatau sudah apa topic sy yang sy mo cerita awal tadi. Mulau betul. Apakan daya, otak sy sudah kena culik alien. Serious cepat lupa sekarang ni. Susah hati sy tau..

As I was saying, sekarang ni sy menaip, sebenarnya sy tiatau apa mo cerita tapi sy mo type juga sebab lama nda update blog. Hm, cerita sikit pasal si Sophia la. (Cue groans and click 'x' button. Lol. What to do la, kawan kamu si Phy ni sudah jadi a besotted parent like any other). Nda bah, sy mo meluah sikit baini pasal betapa cepatnya si Sophie ni tiba2 membesar. Sy rasa macam dia mencapai milestones dia bertubi2 ni. Mula2 sy rasa lambat tau. Especially waktu dia baru mo belajar tiarap. It took her 2 weeks to a month ni to achieve flipping on her tummy. Sempat lagi sy susah hati (hobby seorang ibu), bulih kah si Sophie tiarap ni? Macam payah betul.

Sekali sekarang pula bukan saja dia sudah pandai duduk and merangkak, after only a week of achieving these 2 things, she moves on to trying to stand pula. Adoi, baby don't grow so fast! Dia pandai sudah gigit2, grasp barang, show emotion and preference, etc. She also recognises people. The only thing yang sy rasa ada lambat sikit is tumbuh gigi. When I was a baby my teeth started to pop out at 5 months. Tapi tiapa lah juga sebab sensara bah baby (and parent(s)) bila diorang tumbuh gigi. Demam, diarrhea, lack of appetite, grumpy, etc. Imagine having to go throught that about 28 times (milk teeth 28 batang bah kan? Correct me if I'm wrong. Malas mo Google. Lol..). Pingsan kah tidak?

Okay, apa lagi mo cerita? Pasal kerja la.. Sy boring ohhh (whiny tone) buat keja finance ni. Sy bosan sudah tengo figures, package size, tengo PO, berurusan dengan orang yang babal lagi membabalkan, etc. Bukan mo cakap dalam keja finance jak ada orang babal, keja lain pun ada juga. Sigh.. Sy mo bah try keja lain. Part of me takut juga cause I have only ever worked in finance kan tapi that's is the very reason why I should try something new. So that I won't be rooted to only one field. To be honest belum lagi sy master everything in Finance. Jauh panggang dari api. Tapi sy boring sudah. Betul2 boring. There is something comforting about doing something that you are familiar with but it so.. Entah la.. Bosan la bah..

Sy tengo calendar sy and planning2 sudah bila sy mo cuti apa suma, does that mean that I am unconciously prepared to stay here at MGH for a while yet? Maybe la kan. I do have an idea though. Why not try to apply at travel agencies? I can still be in the tourism industry but with a different twist kan? Pick a big International travel agency, learn a new language and go to the country of the language I learnt. Korea maybe? Not impossible, aye?

Ada 4 hari lagi mo tunggu sebelum gaji. Sigh. Kenapa lah sy keja sama company dari China? Orang lain gaji kamarin lagi. Jeles tau tau tau tau... Sejak kebelakangan ni sy teringat2 juga masa sy keja Kerajaan dulu. Sy paling rindu di Puterajaya. Keja okay, gaji okay, colleagues okay, rumah and housemate pun okay. Just nice I think. Walaupun tinggal di Puterajaya kadang2 macam tinggal dalam fishbowl, tapi a least Alamanda ada. Bulih juga tengo wayang. Am I regretting my decision to leave the Government? Yes and no. I miss the things I said above but I don't miss the work nor the culture. I still think I didn't learn as much things or as fast as I am doing now in the private sector. Apa boleh buat, we can't have our cake and eat it to can we?

 Bah, okay lah. My lunch hour is nearly over. Need to get back to work (urgh!). Have a nice day. Cheers!


Love,
Phoebe

0 comments :